8 redenen waarom een website nodig is in 2020

Is een website nodig en waarom is een website nodig? Die vraag krijg ik vaak.

Waar het eerst nog een luxe was om een website te hebben en het enkel weggelegd was voor de grotere partijen, is dat nu wel anders. Een website wordt steeds toegankelijker, makkelijker te onderhouden en, niet onbelangrijk, betaalbaarder. Maar, de hamvraag is. Heb ik een website nodig?

Heb ik een website nodig?

Een website is niet nodig. Een website is slechts een middel om een doel te bereiken. Het is wel, in 2020, een van de beste middelen om bestaande klanten te informeren en nieuwe klanten te vinden. Daarom is het laten maken van een website wel aangeraden en verstandig.

Hieronder vind je 8 redenen waarom een website in 2020 nodig is. Of nouja, nodig. In ieder geval een goed middel om jouw (online) doelstellingen te behalen:

  1. Het is een informatiepunt voor huidige klanten
  2. Een website is meetbaar en verzamelt waardevolle data
  3. Een website is een eenvoudige eerste stap voor een potentiële klant
  4. Je bent zonder moeite 24/7 mensen verder aan het helpen
  5. Je bent zelf in-control in tegenstelling tot social media platformen
  6. Lokaal zoeken steeds meer mensen eerst naar bedrijven alvorens ze er één bezoeken
  7. Potentiële klanten verwachten in veel gevallen een website

1. Het is een informatiepunt voor huidige klanten

Het belangrijkste van een website voor veel bedrijven is het informatiepunt dat het vormt.

Huidige klanten zullen, als ze jou kennen, op zoek gaan naar informatie. Over bijvoorbeeld nieuwe diensten of huidige diensten. Ze zoeken niet enkel naar producten of diensten. Maar ook naar algemene informatie, over bijvoorbeeld de voorbereiding die ze moeten doen voordat ze bij jou komen. Denk bijvoorbeeld aan de website van een tandarts welke informeert over de corona-richtlijnen die zij hanteren.

Men verwacht nou eenmaal eenvoudig informatie te vinden op jouw website wanneer ze deze nodig hebben.


2. Een website is meetbaar en verzamelt waardevolle data

Een van de oorzaken dat ik zo van websites houd is door de mate waarin dingen kunnen worden gemeten. Elke interactie en elke bezoeker kan grondig worden gemeten.

Je kunt zien op welke pagina ze binnenkomen, wat voor zoektermen ze daar in Google voor hebben gebruikt en waar ze de website verlaten.

Op die manier kun je jouw website optimaliseren. Je weet namelijk welke pagina’s het goed doen en welke niet. Daar zullen vast redenen voor zijn.

Naast dat je jouw website kunt optimaliseren kun je ook jouw gehele marketing optimaliseren. Een website geeft inzicht in hoe potentiële klanten bijvoorbeeld nieuwe producten ervaren en naar welke producten de meeste vraag is. Je kunt nu jouw gevoel onderbouwen met data!


3. Een website is een eenvoudige eerste stap voor een potentiële klant

Stel je zelf eens voor, dat je naar een autogarage gaat. Je weet niet wat je kunt verwachten of wat het gaat kosten. Het is niet noodzakelijk, dus je slaat het maar over.

Puur omdat je niet genoeg informatie hebt en bang bent om niet duidelijk te weten wat iets gaat kosten.

Daarom zul je vaak eerst een website raadplegen. Het is de eerste stap. Is de winkel wel open, of kan ik wel voor deze diensten bij dit bedrijf terecht. Je website biedt de uitkomst, daar staan namelijk (als het goed is) alle antwoorden.

Met een website kun je iemand die twijfelt over de streep trekken. Puur door jouw diensten, prijzen, etc. duidelijk en transparant op jouw website te benoemen.


4. Je bent zonder moeite 24/7 mensen verder aan het helpen.

Je gaat er van uit dat mensen jou gaan mailen of bellen. Maar dat kan hoogstwaarschijnlijk alleen tussen 9.00 en 17.00. Een website is anders. Een website is altijd bereikbaar.

Dat betekent dat jij potentiële klanten 24/7 aan het helpen bent. Met waardevolle informatie. Misschien wel precies de informatie die zij nodig hebben om over te gaan tot een aankoop.

Daarnaast betekent het ook nog is dat jij minder telefoontjes hoeft op te nemen en minder e-mails hoeft te beantwoorden. Mensen vinden de antwoorden namelijk zelf, op jouw website, 24.7,


5. Je bent zelf in-control. In tegenstelling tot social media platformen.

Sommige ondernemers denken dat het hebben van een Facebook-pagina, een instagram-pagina of een LinkedIn-pagina ook voldoende is.

Dat een social media pagina de werking van een website overneemt. Maar dat is niet zo.

Op een social-media pagina is het niet mogelijk om zelf jouw informatie te structureren zodat deze goed vindbaar is voor jouw potentiële klant.

Daarnaast ben je ook niet in-control. Facebook kan er bijvoorbeeld voor kiezen om morgen haar gehele plan om te gooien. Misschien verwijderen ze zelfs jouw pagina. Als zij dat willen, dan doen ze dat. In principe heb jij daar niets over te zeggen. Toch zonde als jij daar jouw hele strategie op hebt gericht.


6. Lokaal zoeken steeds meer mensen eerst naar bedrijven alvorens ze er één bezoeken.

Wellicht heb je een lokaal bedrijf. Je verwacht dat mensen van jouw bestaan weten en bij jou langskomen. Dat is niet meer zo.

46% van alle zoekopdrachten in Google komen van mensen welke op zoek zijn naar lokale informatie. Bijvoorbeeld over fietsenmakers in de buurt. Daarbij komen mensen meer te weten over lokale bedrijven online dan waar dan ook (in 97%! van de gevallen). Dus niet in die flyers die in de supermarkt hangen of de uithangborden aan het pand.

Mensen die in Google zoeken naar dingen in de buurt is gestegen met 900% in twee jaar tijd.

Dus ja, ook als je een lokale winkel hebt of afhankelijk bent van lokale klanten is een website steeds belangrijker!


7. Potentiële klanten verwachten in veel gevallen een website.

Een website draagt bij aan de betrouwbaarheid. Daarnaast verwachten klanten ook vaak dat je een website hebt. Ze zullen daar naar zoeken wanneer ze extra informatie willen vinden.

De betrouwbaarheid van jouw bedrijf is iets waarmee jou bedrijf gaat of staat. Wanneer jij geen website hebt lijkt het alsof er iets te verbergen valt. Of dat het niet professioneel wordt aangepakt.


8. Een website bespaart tijd en daarmee geld

Het lijkt altijd een grote investering, een website. Daarom begin je te twijfelen.

Heb ik wel echt een website nodig?

Echter, onder aan de streep levert een website vaak meer tijd & geld op. Dat komt doordat:

  • Een website 24/7 klanten informeert, jij hoeft niet meer met hen te communiceren
  • Een website verkoopt jouw producten en levert daarmee geld op

Het hebben van een website is dus nodig. Althans, het is zeer zeker aan te raden.

Wil jij nou een website laten maken, lees dan waar een goede website aan moet voldoen.

Ben je al overtuigd? Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan bespreken we de mogelijkheden.

Ik werk voor klanten uit heel Nederland.

Chiel Oude Breuil

Chiel Oude Breuil

Chiel helpt ZZP'ers & het MKB. Dit doet hij door strategie & website samen te brengen. Voldoende omzet en geen kopzorgen om ***klanten. Nee. Maandelijks nieuwe en leuke klanten, op de autopilot. Daar zorgt Chiel voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *