Gepubliceerd op 29 januari, door Chiel Oude Breuil. In categorieën: Webstrategie.
Is een website nodig en waarom is een website nodig? Die vraag wordt vaker gesteld dan verwacht, maar dat is ook niet gek aangezien het laten maken van een website een grote investering kan zijn. Daarover wordt natuurlijk zorgvuldig nagedacht. Ben jij benieuwd naar de voordelen in jouw specifieke geval? Schroom dan niet om een vrijblijvend oriëntatiegesprek in te plannen.
In dit artikel gaan wij in op 8 redenen waarom een website in 2023 écht nodig is. Waar het eerst nog een luxe was om een website te hebben en het enkel weggelegd was voor de grotere partijen, is dat nu wel anders. Een website wordt steeds toegankelijker, makkelijker te onderhouden en, niet onbelangrijk, betaalbaarder. Maar, de hamvraag is. Heb ik een website nodig?
Een website is niet nodig, laten we dat voorop stellen. Een website is slechts een middel om een doel te bereiken. Het is wel, in 2023, een van de beste middelen om bestaande klanten te informeren en nieuwe klanten te vinden. Daarom is het laten maken van een website wel aangeraden en verstandig.
Hieronder vind je 8 redenen waarom een website in 2023 nodig is. Of nouja, nodig. In ieder geval een goed middel om jouw (online) doelstellingen te behalen:
Iemand die op zoek is naar een dienst en/of product wordt niet vaak van vandaag op morgen jouw vaste klant. Daar gaan heel wat stappen aan vooraf. Dit noemen we ook wel de customer journey of in het Nederlands: klantreis.
De klantreis kan worden opgedeeld in meerdere fases.
Voordat iemand overgaat tot aankoop zul je dus eerst bewustwording moeten vergaren onder jouw doelgroep, vervolgens gaat men overwegen en moet jij iemand overtuigen van specifiek jouw aanbod. De eerste stappen in de klantreis vinden vaak plaats via het internet: want zeg nou zelf, waar vind en vergelijk jij producten en/of diensten?
De inzet van een website is voor veel bedrijven dan ook erg interessant om potentiële klanten binnen te halen, door te voorzien in de eerste fases van de klantreis. Een goede website neemt de klantreis dan ook in acht. De website voorziet iedere bezoeker (ongeacht van de fase in de klantreis) van de informatie die voor hen relevant is.
Jouw bedrijf zelf is waarschijnlijk geopend tussen 9 en 5. 8 uur per dag, 5 dagen per week. Maar, het vinden, vergelijken en kopen van diensten en/of producten gebeurt de hele dag door. Jouw website is dan ook het voornaamste aanspreekpunt voor het vergaren van informatie na sluitingstijd.
Daarnaast is een website ook laagdrempeliger om te benaderen, aangezien het bellen en/of aanvragen van bijvoorbeeld een brochure vaak pas plaatsvindt als iemand verder in zijn klantreis is. Zoals we bij reden 1 al hebben benoemd.
Sommige ondernemers denken dat het hebben van een Facebook-pagina, een instagram-pagina of een LinkedIn-pagina ook voldoende is. Daarbij wordt de aanname gedaan dat de social-media pagina dezelfde voordelen heeft als een website. Maar dat is zeker niet zo.
Op een social-media pagina is het niet mogelijk om zelf jouw informatie te structureren zodat deze goed vindbaar is voor jouw potentiële klant. Daarnaast heb je ook beperkte mogelijkheden in het structureren van de content, je kunt dus niet op een perfecte manier jouw potentiële klanten aanspreken.
Ook zal een website vaak gevonden worden via Google. Deze bezoekers zijn actief op zoek naar jouw diensten en/of producten.
Daarnaast ben je ook niet in-control. Facebook kan er bijvoorbeeld voor kiezen om morgen haar gehele plan om te gooien. Misschien verwijderen ze zelfs jouw pagina. Als zij dat willen, dan doen ze dat. In principe heb jij daar niets over te zeggen. Toch zonde als jij daar jouw hele strategie op hebt gericht en dat dat jouw voornaamste bron van nieuwe klanten is.
Heb jij een bedrijf dat voornamelijk zijn producten en/of diensten lokaal verkoopt? Dan is deze reden enorm belangrijk voor jou. 46% van alle zoekopdrachten in Google komen van mensen welke op zoek zijn naar lokale informatie. Bijvoorbeeld informatie over een fietsenmaker in de buurt. Daarbij komen mensen meer te weten over lokale bedrijven online dan waar dan ook (in 97%! van de gevallen). Dus niet de flyer die in de supermarkt hangt, de brochures die naar potentiële klanten zijn gestuurd of het uithangbord aan jouw bedrijfspand.
Mensen die in Google zoeken naar bedrijven en/of producten in de buurt is gestegen met 900% in twee jaar tijd. Dus ja, ook als je een lokale winkel hebt of afhankelijk bent van lokale klanten is een website belangrijk.
Een website draagt bij aan de betrouwbaarheid. Daarnaast verwachten klanten ook vaak dat je een website hebt. Ze zullen daar naar zoeken wanneer ze extra informatie willen vinden.
De betrouwbaarheid van jouw bedrijf is iets waarmee jouw bedrijf gaat of staat. Wanneer jij geen website hebt lijkt het alsof er iets te verbergen valt, of dat het niet professioneel wordt aangepakt.
Het belangrijkste van een website voor veel bedrijven is het informatiepunt dat het vormt.
Huidige klanten zullen, als ze jou kennen, op zoek gaan naar informatie. Over bijvoorbeeld nieuwe diensten of huidige diensten. Ze zoeken niet enkel naar producten of diensten. Maar ook naar algemene informatie, over bijvoorbeeld de voorbereiding die ze moeten doen voordat ze bij jou komen. Denk bijvoorbeeld aan de website van een tandarts welke informeert over de corona-richtlijnen die zij hanteren.
Men verwacht nou eenmaal eenvoudig informatie te vinden op jouw website wanneer ze deze nodig hebben. Naast dat dit een verwachting vormt is het natuurlijk ook kostenbesparend als algemene informatie eenvoudig te vinden is, aangezien het aantal vragen per e-mail en telefoon zal afnemen.
Eén van de mooiste bijkomstigheden van een website: het geeft interessante inzichten. Die inzichten kun je niet enkel online gebruiken. Je kunt ze ook gebruiken voor algemene verbeteringen aan jouw bedrijf.
Je kunt met geavanceerde analytics inzicht krijgen in het gedrag van bijvoorbeeld jouw bezoekers: welke pagina’s bezoeken ze, hoe zijn ze op jouw website terecht gekomen en hoe lang bezoeken ze bepaalde pagina’s?
Begin met het onderbouwen van bedrijfsbeslissingen met data.
Het lijkt een grote investering, een nieuwe website. Daarom begin je te twijfelen en ga je op onderzoek uit: heb ik wel echt een website nodig?
Echter, onder aan de streep levert een website vaak meer tijd & geld op dan dat die kost: