In 3 stappen een extreem goede call-to-action

Het is één van de belangrijkste kenmerken van een goede website. Een goede call-to-action. Of eigenlijk een goede structuur, welke wordt aangebracht door meerdere call-to-actions.

Met goede call-to-actions houd je de bezoeker bij je. Tevens zorg je ervoor dat de bezoeker het goede, door jou bedachte, pad aflegt.

Dus, begin met goede call to actions. Dat zorgt geheid voor meer, leukere en tevredenere klanten.


Wat is een call-to-action

Wat is nou eigenlijk zo’n call to action?

Een call-to-action, ook wel afgekort tot CTA, is een oproep aan de bezoeker die overeenkomt met het doel van de website of van de desbetreffende pagina. Voorbeelden hiervan zijn offerte aanvragen, brochure aanvragen, afspraak maken en lees meer.

Triple Pro

Wat is een goede call-to-action?

Nu we weten wat een call to action is is het tijd om er een te gaan maken. Maar hoe doe je dit? Hoe zorg je voor een goede call to action? Eentje die werkt.

Ik heb een stappenplan gemaakt. Een stappenplan die geheid gaat zorgen voor een extreem goede call to action.

Stap 1. Identificeer de bezoeker

Voordat je gaat nadenken over waar je iemand heen wilt leiden en met welke tekst, button en afbeelding is het van belang dat je de bezoeker identificeert.

Waarom komt een bezoeker op deze specifieke pagina? Wat voor pagina is het en welk doel heeft die pagina? Wat is de intentie van de bezoeker, zoekt hij informatie of is hij al klaar voor het kopen van jouw product of het afnemen van jouw dienst?

Dat zijn vragen waar je bij stil moet staan. Voordat je een call to action gaat maken. Mensen houden ervan om dit te visualiseren, dit kan door een persona te maken. Dat is een manier om een beeld te vormen van jouw klant.

Een persona (of ijkpersoon) is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst.

Sageon (2016)

Bedenk een persoon, geef deze enkele kenmerken en houd deze persoon in jouw achterhoofd. Zo kun je je beter inleven in de bezoeker. Door naar stap 2.

Stap 2. Verplaats je in de bezoeker

Nu je een beeld hebt bij de bezoeker is het tijd om je in hem of haar te verplaatsen. Welke verlangens kent hij of zij? Welk probleem zit hij of zij mee? Welke negatieve gevolgen gaan daar mee gepaard?

Schrijf een tekst. Eentje die de bezoeker overtuigt van het feit dat jouw dienst bijdraagt aan zijn verlangen. Maar, speel ook in op het negatieve effect. Het negatieve effect wanneer ze jouw dienst en/of product niet afnemen!

Angst is namelijk altijd sterker dan het verlangen naar succes.

Besef je ook dat de bezoeker in meerdere fases kan zitten. Als ze een algemeen informatief artikel op jouw website lezen zijn ze vaak nog niet klaar om een dienst bij jou af te nemen. Wijs ze dan eerst strategisch door. Naar bijvoorbeeld een andere pagina die hen op de hoogte stelt van jouw oplossing. De dienstenpagina bijvoorbeeld.

Stap 3. Val op, op het juiste moment

Een call to action moet opvallen. Net als een straatbord. Anders snappen mensen alsnog niet waar ze heen moeten. Dit doe je op het web vaak door te contrasteren, gebruik dus geen knop die in jouw huisstijl past. Die valt niet op namelijk. Gebruik eerder een knop welke volledig haaks op jouw huisstijl staat. Puur om op te vallen.

Naast dat de button (of de gehele call to action sectie) moet opvallen moet deze ook op een logische plek staan. Zo is een call to action veel minder effectief als je deze boven de tekst plaatst van de pagina. De bezoeker is dan bijvoorbeeld nog niet overtuigd van jouw kunnen en wil de volgende stap nog niet maken. Na het lezen van jouw informatieve artikel wellicht wel. Wijs hem dan bijvoorbeeld door naar jouw contactpagina of dienstenpagina. 

Dus, waar moet een goede call to action aan voldoen:

  1. Een call to action neemt het doel van de pagina in acht
  2. Een call to action speelt in op de verlangens van de bezoeker
  3. Een call to action speelt in op negatieve gevolgen voor de bezoeker
  4. Een call to action sluit aan bij de fase waar de bezoeker zich in bevindt
  5. Een call to action moet tactisch worden geplaatst

Goede call-to-actions is niet het enige waar een goede website aan moet voldoen. Ik schreef ook een artikel over alle kenmerken van een goede website. Die vind je hier.

Wil je een website laten maken? Dat kan! Ik doe dit al meer dan 7.5 jaar! Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan bespreken we de mogelijkheden.

Chiel Oude Breuil

Chiel Oude Breuil

Chiel helpt ZZP'ers & het MKB. Dit doet hij door strategie & website samen te brengen. Voldoende omzet en geen kopzorgen om ***klanten. Nee. Maandelijks nieuwe en leuke klanten, op de autopilot. Daar zorgt Chiel voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *