Moet je WordPress onderhouden?

Het is niet onwaarschijnlijk dat jij een WordPress website hebt of een WordPress website wilt laten maken. WordPress is enorm populair namelijk. Van alle websites met een content management systeem (CMS) gebruikt 63.3% WordPress.

De kans is groot dat je je daarom afvraagt. Moet je WordPress onderhouden?

WordPress hoef je niet te onderhouden. Wel is het verstandig om te doen. Met WordPress onderhoud voorkom je dat jouw website wordt gehackt of functionaliteiten wegvallen. Hier geldt: voorkomen is beter dan genezen.

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook voor WordPress onderhoud.

Chiel Oude Breuil
Moet je WordPress onderhouden?

Wat houdt WordPress onderhoud in?

WordPress onderhoud kun je afnemen bij een groot aantal webbouwers. Wat je krijgt komt in grote lijnen qua specificaties op hetzelfde neer, de kwaliteit wisselt echter wel enorm.

Laten we beginnen met de werkzaamheden die in de meeste gevallen binnen het onderhoudscontract vallen.

Back-ups maken

WordPress is zoals eerder al gezegd het populairste CMS ter wereld. Door de grote hoeveelheid gebruikers is het ook een interessant systeem voor hackers. Wanneer ze een weg naar binnen vinden kunnen ze eenvoudig enorme hoeveelheden websites in.

Het komt dus ook regelmatig voor dat een slecht onderhouden WordPress website het haasje is.

Om de schade snel te kunnen herstellen is het slim om back-ups te bewaren. Zo kan de website snel worden teruggezet naar een oudere variant. Vervolgens kunnen er extra maatregelen worden genomen om de hack vervolgens uit te sluiten.

Back-ups worden vaak wekelijks gemaakt door webbouwers. Bij sommige webbouwers gebeurt het maandelijks terwijl het bij anderen zelfs dagelijks gebeurt. Dat noemen we de back-up frequentie.

Naast de frequente van de back-ups is er ook een zogeheten retentie periode. Wanneer de retentieperiode 7 dagen is, betekent dit dat de back-up 7 dagen bewaard blijft.

Omdat WordPress hacks niet altijd direct zichtbaar of merkbaar zijn kan het voorkomen dat er een lange periode overheen gaat voordat de hack wordt opgemerkt. Een hoge retentieperiode is dus zeker aan te raden. Minimaal één maand of nog beter, zoals ik het doe, 90 dagen.

Updates van WordPress, plugins en thema’s

WordPress is een open-source systeem, welke het mogelijk maakt om eenvoudig websites op te zetten. Dit systeem krijgt regelmatig updates. Om nieuwe functionaliteit toe te voegen of om veiligheidsrisico’s uit te sluiten.

Deze updates van WordPress moet je eigenlijk zo snel mogelijk uitvoeren. Om risico’s te vermijden.

Plugins zijn stukjes software welke toegevoegd kunnen worden aan WordPress. Hiermee creeër je extra functionaliteiten op jouw website. Welke WordPress standaard niet heeft.

Beveiligingsproblemen zitten vaak in de plugins, niet in WordPress. Daarom is het updaten van plugins wanneer mogelijk verstandig. Bij het updaten van plugins kunnen er problemen komen kijken. Zo kunnen er functionaliteiten zijn veranderd, waardoor de website anders begint te werken.

Het is dus verstandig dit door een expert te laten doen en controleren.

Thema’s moeten ook worden geupdate. Een thema geeft de website zijn uiterlijk. Maar, in een thema kunnen óók extra functionaliteiten zijn ingebakken. Ook die moeten dus worden geupdatetet en gecontroleerd.

De meeste webbouwers doen dit op maandelijkse of wekelijkse basis voor haar klanten. Om de beveiligingsrisico’s zoveel mogelijk te voorkomen.

Website monitoring

Het is verstandig om jouw website te laten monitoren. Zo weet je altijd of jouw website werkt én nog hack-vrij is. Er zijn grofweg twee vormen van website monitoring: up-time monitoring en beveiligings monitoring.

Up-time monitoring

Bij up-time monitoring wordt er bijna real-time gecontroleerd met software of jouw website nog wel in de lucht is. Zo kom je er niet pas na enkele uren of zelfs dagen pas achter dat jouw website offline is. Wel zo fijn. Vooral als je (financieël) afhankelijk van jouw WordPress website bent.

Beveiligingsmonitoring

Middels software valt er te controleren of er wat gebeurt met jouw website wat niet moet kunnen. Zoals het toevoegen of wijzigen van bestanden, loginpogingen uit het buitenland of registraties van nieuwe beheerderaccounts.

WordPress onderhoud inclusief servicecontract

Alle standaard werkzaamheden die vaak in een WordPress onderhoudscontract zitten heb ik nu benoemd.

Bij sommige webbouwers zit service standaard inbegrepen in het onderhoudscontract. Er zit dus automatisch een servicecontract verbonden aan het onderhoudscontract.

Een servicecontract verschilt extreem in kwaliteit. Dit heeft namelijk te maken met het kennisniveau van de WordPress expert, de service waar je recht op hebt (uren per maand of onbeperkte service) en de reactiesnelheid.

Ben je zelf niet zo handig met jouw website? Dan is het wel zo fijn om, zonder extra kosten, jouw webbouwer te kunnen bellen. Om kleine (en voor de webboouwer vaak eenvoudige) aanpassingen te kunnen doen.

Dan moet je denken aan bijvoorbeeld:

  • Het aanpassen van een foto;
  • Het toevoegen van een nieuwe pagina, of;
  • Het aanpassen van een prijslijst.

Extra preventie: WordPress beveiliging

Voorkomen is beter dan genezen. Naast het snel updaten van WordPress, themas en plugins kun je ook WordPress extra beveiligen. Dit kan door plugins toe te voegen aan de website, zoals:

  • WordFence: WordPress security, of:
  • Limit login attempts.

Ook kun je de server waar de website op draait beter kunnen beveiligen. Zo zou je het dashboard van WordPress kunnen afschermen en beperken tot een geselecteerd aantal IP-adressen.

Deze extra beveiliging kan er voor zorgen dat een kwetsbaarheid in WordPress voor jouw website niet automatisch een probleem hoeft te betekenen!

Ben jij nou benieuwd of ook jouw WordPress website onderhouden moet worden? Ik geef je graag vrijblijvend advies. Lees alles over mijn WordPress onderhoudscontract.

Al geinteresseerd? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik help ook jou graag verder!

Chiel Oude Breuil

Chiel Oude Breuil

Chiel helpt ZZP'ers & het MKB. Dit doet hij door strategie & website samen te brengen. Voldoende omzet en geen kopzorgen om ***klanten. Nee. Maandelijks nieuwe en leuke klanten, op de autopilot. Daar zorgt Chiel voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *