Kenmerken goede website
Foto door: Jessica Lewis

Waar moet een goede website aan voldoen in 2023?

Gepubliceerd op 29 september 2020
Chiel Oude Breuil
Webstrategie

Gepubliceerd op 29 september, door Chiel Oude Breuil. In categorieën: Webstrategie.

Kenmerken goede website
Foto door: Jessica Lewis

Voordat je een website laat maken zou je jezelf de vraag moeten stellen: Waar moet een goede website aan voldoen? Pak er een kop koffie ☕ bij. In dit artikel gaan wij jou aan de hand nemen en exact uitleggen wat de kenmerken van een goede website zijn.

Er zit een groot verschil tussen een website en een écht goede website.
Chiel Oude Breuil – Eigenaar Webob

Dit artikel is enorm gedetailleerd, zodat jij een effectieve website kunt gaan ontwikkelen of laten ontwikkelen. Laten we beginnen met de definitie van een goede website. Want, wat is een goede website? Een goede website is een website die enerzijds bezoekers aantrekt en anderzijds die bezoekers exact datgeen geeft wat zij nodig hebben, met in het achterhoofd de bedrijfsdoelstellingen.

Simpelweg, de website moet voor jouw bedrijf werken én voor jouw bezoekers. Dat maakt direct het begin van dit artikel: een website begint bij een doelstelling.

Kenmerk 1: Een website moet een doelstelling hebben

Een website zonder doel kan geen goede website zijn. Wij houden ervan dat we kunnen meten of de website bijdraagt aan de doelstellingen van het bedrijf. De doelstellingen kun je eenvoudig onderverdelen in drie categorieën.

1. De website moet klanten opleveren

Je kunt jouw website inzetten als ‘lead machine’. Vaak zul je dan (merendeel) van de pagina’s inrichten voor nieuwe klanten. Dit zijn dus bezoekers die nog geen achtergrond hebben en vaak nog weinig kennis van jouw bedrijf.

Deze doelstelling is inzichtelijk te maken door bijvoorbeeld te meten hoe vaak er contact wordt opgenomen (via het contactformulier, e-mailadres en telefoonnummer(s)).

2. De website moet bestaande klanten verder helpen

Je kunt ook als voornaamste reden van jouw website hebben om bestaande klanten verder te helpen. Denk aan een uitzendbureau die voor al haar medewerkers informatie op de website heeft staan. Door alles duidelijk op jouw website te hebben staan zullen jouw klanten tevreden zijn, wat goed kan zijn voor de CLV (Customer lifetime value).

Naast het voordeel dat jouw klanten tevreden zijn, kan het natuurlijk ook kostenbesparingen met zich mee brengen. Klanten die bellen met vragen, welke je eenvoudig via de website had kunnen beantwoorden, kosten natuurlijk geld. Dit sluit aan bij de derde aan laatste categorie doelstellingen.

3. De website moet bedrijfsprocessen vereenvoudigen

Je kunt bedrijfsprocessen vereenvoudigen. Resultaat? Kostenbesparing, efficienter werken en minder fouten in handmatige handelingen. Denk aan het inzetten van een chat-robot, het automatiseren van het sollicitatieproces of het automatisch tonen van belangrijke data voor jouw klanten uit jouw applicatie op de website. Wij helpen je hier graag bij met één van onze koppelingen of integraties.

De website is voorzien van geavanceerde Analytics

Dit brengt ons eigenlijk direct bij een andere randvoorwaarde voor een goede website. Namelijk: er moet geavanceerde Analytics zijn geïnstalleerd en geconfigureerd. Enkel op die manier kun je achterhalen of jouw website zijn doelen behaalt.

Webob werkt in bijna ieder geval met een combinatie van drie tools: Google Tag Manager, Google Analytics en Google Looker Studio. Met deze combinatie van tools maken wij jouw website-data inzichtelijk.

Google Tag Manager: Voor het plaatsen van de zogeheten ’tags’ of ‘pixels’ op de website. Welke het mogelijk maken om bezoekers te tracken.

Google Analytics: Het Analytics systeem van Google, welke pixels beschikbaar stelt voor het tracken van bezoekers.

Google Looker Studio: Om de key metrics in beeld te brengen. Zodat je altijd hetzelfde overzicht hebt met de belangrijkste metrics.

Kenmerk 2: De website moet goed werken op zowel desktop als mobiele apparaten

Sinds 2016 is er een gigantische opmars gaande in het aantal gebruikers met een mobiel-apparaat. Die trend blijft zich naar verwachting enkel nog voortzetten. Ter illustratie: meer dan 70% van de bezoekers van deze website (webob.nl) bezoekt deze met een mobiel apparaat.

Een zogeheten responsive website is dan dus ook geen luxe meer, maar een echte must. Want, als jouw website niet optimaal werkt op mobiele apparaten zal:

  • De bezoeker minder tijd doorbrengen op de website]
  • Minder snel doen wat jij graag wilt (producten bekijken, contract opnemen, etc.)
  • Sneller terugkeren naar hun Google zoekopdracht om verder te kijken

Mobile first design

Waar responsive websites tegenwoordig de standaard zijn is er inmiddels ook een opmars gaande van zogeheten mobile-first websites of webdesigns. Het idee hierbij is dat merendeel van de bezoekers mobiele gebruikers zijn.

Waar momenteel veel webbureau’s een website ontwikkelen voor een desktop en deze vervolgens vertalen naar een mobiele variant, zijn er ook bureau’s die een website ontwikkelen voor een mobiel apparaat en deze vervolgens vertalen naar een desktop-variant.

Take away: Een website die goed functioneert op zowel mobiel als desktop is tegenwoordig geen luxe meer maar een must. Eventueel kun je zelfs voor een mobile-first ontwerp gaan. Dit is aan te raden afhankelijk van de doelgroep en het type doelstelling wat jouw website heeft.

Kenmerk 3: De website moet snel laden

Er zijn eigenlijk twee redenen waarom jouw website absoluut snel moet laden. Namelijk:

  1. Bezoekers ergeren zich niet aan de website, met als resultaat dat ze langer zullen blijven.
  2. Snelle websites scoren simpelweg beter in Google, het levert dus meer bezoekers op.

Maar, wat is een snelle website eigenlijk. Wat is snel genoeg en wat is de invloed van snelheid op de bezoekers? Hier zijn diverse onderzoeken naar gedaan, onder andere door Pingdom. Er is gekeken naar de relatie tussen de laadtijd en het bounce-percentage (het aantal bezoekers welke de website verlaat zonder een nieuwe pagina te openen).

Bron: Onderzoek van Pingdom ‘Does page Load Time Really Affect Bounce Rate’

Uit deze resultaten kun je duidelijk afleiden dat er een sterke relatie bestaat tussen de laadtijd en de bounce rate. Erg belangrijk dus. Zelfs het verschil tussen 4 en 3 seconden is al enorm. Idealiter laadt jouw website dus onder de 3 seconden. Tevens de standaard bij ons!

Dan de tweede reden: je scoort er hoger door in Google. Google heeft dit zelf bevestigd. Er is echter, althans volgens Google zelf, geen threshold, er is dus geen gouden-standaard. Daarnaast is de laadtijd van enorm veel factoren afhankelijk. Zoals de internet-snelheid van de bezoeker, hoe druk het op de web-server is (waar jouw website op staat) maar uiteraard ook de techniek van jouw website.

Take away: Zorg ervoor dat jouw website volledig is geladen in minder dan 3 seconden, via een stabiele internetverbinding.

Website snelheid testen

De volgende vraag is logischerwijs: hoe test ik de snelheid van mijn website. Aangezien dit afhankelijk is van veel factoren zijn er tools ontwikkeld die voortdurend onder dezelfde omstandigheden een test uitvoeren. Daarnaast nemen deze tools ook de gebruikte techniek waar en kijken ze naar de hoeveelheid content (lees mb’s) die ze moeten inladen voor een website.

Op die manier komen dergelijke tools vaak tot een laadtijd en een score. Tools waarmee je de snelheid kan meten zijn:

Google Pagespeed Insights

Google heeft sinds enige tijd nu een nieuwe tool uitgebracht, zoals hierboven al genoemd: Google Pagespeed Insights. Zij hebben nu een meting van de zogenoemde ‘Core Web Vitals’. Deze scores geven een enorm goed beeld van de gebruikte techniek en beoordeling (ten aanzien van laadtijd) van Google daarvan.

Daarnaast laat Google ook échte gebruikersgegevens zien. Ze meten dus hoe snel jouw website gemiddeld was bij jouw bezoekers: enorm belangrijk! Dit aangezien de laadtijd gemeten onder standaard omstandigheden soms een vertekend beeld kan geven.

Indien jouw website voldoende bezoekers heeft kun je deze gegevens inzien via Google Pagespeed Insights. Meer informatie over het uitgebreid testen & optimaliseren van jouw WordPress website vind je in ons toekomstige artikel: Hoe kun je de WordPress website laadsnelheid verbeteren.

Kenmerk 4: De inhoud moet doordacht zijn

Je zult het niet verwachten op een blog van een webdesigner. Maar, de content is eigenlijk belangrijker dan het design. Het webdesign moet op orde zijn en een weerspiegeling van jouw bedrijf. Maar de content maakt of kraakt uiteindelijk het geheel.

Content kan omschreven worden als de inhoud die beschikbaar is op de website. Dit omvat dus eigenlijk alle teksten, afbeeldingen en video’s.

De customer journey

Doordachte content op een website begint bij het begrijpen van de customer journey (of in het Nederlands: klantreis). Dat is het pad welke een potentiële klant aflegt alvorens die klant bij jullie wordt. Deze reis wordt gevormd door zogeheten touch points. Dit zijn de momenten en manieren waarop een potentiële klant in aanraking komt met jouw bedrijf.

Dat kan via reclame langs de weg, via een gesprek tijdens een netwerkevenement of, je raadt het al, via jouw website. Omdat 9 van de 10 keer een bezoeker ook een contact-moment heeft met jouw website is deze te allen tijde dus belangrijk. Ook al zet je hem niet in als marketingmachine, het kan wel het beeld bij jouw bedrijf kraken.

Als jij weet wat voor een ‘reis’ een potentiële klant aflegt, weet je ook te voorspellen wat een mogelijke volgende stap is. In welke fase (awareness, consideration, purschase, retention, advocacy) bevindt de potentiële klant zich en welke touch point zijn er. Je weet dan wat er op jouw website moet staan.

Take away: De website moet exact alles bevatten wat jouw doelgroep wilt weten. In elke fase van de klantreis. Dit doe je door de doelgroep in kaart te brengen en een klantreis uit te werken.

Kenmerk 5: De website moet een weerspiegeling van het bedrijf zijn

Websites zonder enig gevoel, ze hebben geen identiteit en laten totaal niet doorschemeren met wat voor een bedrijf je te maken hebt. Enorm zonde, dit is juist het moment dat een bezoeker in een overwegende fase kan zitten, een eerste indruk maak je vaak met jouw website en een eerste indruk maak je maar één keer.

Beeld je een standaard website in waar dit het geval is. Ze benoemen vaak dat ze jong, flexibel, dynamisch en klantgericht zijn. Maar: wil niet ieder bedrijf dat zijn? Wees uniek en exact zoals je bent, ook in de teksten. Geef mee waar jouw bedrijf voor staat en gaat.

Up-date jouw website regelmatig

Design evolueert voortdurend. Nieuwe websites zullen er altijd, voor iedereen, moderner uit zien. Dat is in ieder geval wel de bedoeling bij een website vernieuwing.

Het is erg belangrijk dat jouw website ook regelmatig (minimaal eens in de vijf jaar) wordt voorzien van een nieuw ontwerp. Op die manier krijg je niet een oubollige uitstraling, tenzij dat uiteraard de sfeer is die je wilt uitstralen.

Takeaway: Heb je een informeel bedrijf, praat dan ook informeel op jouw website. Dit doe je door te schrijven zoals je praat. Met veel interpunctie. Dat maakt het ook leesbaarder. Dat is belangrijk op een website.

Kenmerk 6: Onderneem actie

Het internet evolueert snel. Jouw website moet up-to-date zijn en moet qua uitstraling aansluiten bij wat hedendaags ‘modern’ is. Daarnaast ontwikkelt alles zich dusdanig snel dat er bijna jaarlijks nieuwe kansen zijn voor jouw bedrijf om te groeien door de inzet van die online mogelijkheden.

Wij gaan graag met jou het gesprek aan over jouw website. Ook als je vragen hebt over mogelijke kansen, het vernieuwen van een bestaande website of het onderhouden van een website. Spreken we je snel? Plan een vrijblijvend oriëntatiegesprek.

Klaar om jouw online doelen te behalen?

Ja, ik wil doelen behalen Pijl rechts