Waar moet een goede website aan voldoen in 2020?

Waar moet een goede website aan voldoen? Die vraag zou iedereen moeten stellen. Voordat ze een website laten maken, of zelf gaan maken!

Pak er een kop koffie ☕ bij. Want in dit artikel vertel ik jou de 6 kenmerken van een goede website. En niet oppervlakkig, maar gedetailleerd. Zodat jij een effectieve website kunt gaan laten ontwikkelen. Een website die goed is. Een website die bezoekers aantrekt en van bezoekers klanten maakt!

Beginnen moet je bij de doelstelling. Ik vind een website pas goed als de doelstelling wordt bereikt. Dus, stel je doelstelling vast.

Even wat voorbeelden van doelstellingen, ter inspiratie:

  • Meer klanten;
  • Meer bezoekers;
  • Meer naamsbekendheid;
  • Leukere klanten of;
  • Huidige klanten beter informeren.

Weet jij welk doel jouw website heeft? Of welke doelen? Stel die eerst eens vast. Voordat je gaat bepalen, bepalen wat er verbetert moet worden. Je gaat immers ook niet zeilen voordat je weet waar je heen wilt zeilen 😉.

Althans, niet vaak.

In dit artikel trek ik het een stukje breder. We gaan kijken naar de algemene punten. De algemene punten waar elke website eigenlijk aan zou moeten voldoen. En jouw website dus ook!


Waar voldoet een goede website aan?

Laten we maar eens beginnen met een overzicht.

Een goede website moet altijd aan de volgende eisen voldoen:

  1. De website moet snel laden, anders haken bezoekers af
  2. De website moet goed werken op mobiel
  3. De website inhoud moet doordacht zijn
  4. De website moet de bezoeker direct duidelijk maken wat die op de website kan vinden en waar die dat kan vinden
  5. De website moet een weerspiegeling van het bedrijf zijn
  6. De website moet de bezoeker aan de hand nemen en de weg wijzen


#1 De website moet snel laden, anders haken bezoekers af

Mijn ergernis nummer één. Een website die er extreem lang over doet om te laden. Je herkent het waarschijnlijk wel. Van die websites die je wegklikt door de laadtijd. Toch?

Maak jouw eigen website dan ook snel. In ieder geval niet langzaam.

Waar het vroeger normaler was dat een website er lang over deed, is het dat nu niet meer. Een website hoort snel te zijn. Jouw bezoeker verwacht dat ook tegenwoordig!


Hoe snel moet een website zijn?

Er zijn 2 redenen waarom je een snelle website moet hebben. Namelijk:

  1. Je ergert de bezoeker niet, dat zorgt ervoor dat zij de website niet verlaten;
  2. Snelle websites scoren hoger in Google. Meer bezoekers = meer klanten (als het goed is).

Dus, laten we eerst ingaan op de eerste reden. Hoe snel moet een website zijn, om te voorkomen dat er bezoekers wegklikken? Pingdom deed onderzoek.

Onderzoek naar de hoeveelheid mensen die afhaken door de snelheid van een website.

Onderzoek Pingdom
Bron: Onderzoek van Pingdom “Does Page Load Time Really Affect Bounce Rate”

Om dit onderzoek beter te kunnen begrijpen moet je weten wat bounce rate is. Dat weet je nu niet. Snap ik.

Bounce rate is het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder door te klikken naar andere pagina’s op je website.

bron: IMU.nl

Zoals je dus kunt lezen en zien. Des te hoger de laadtijd, des te meer bezoekers de website al verlaten zonder een tweede pagina te bezoeken! Belangrijk dus, zo’n snelle website.

De tweede reden is de vindbaarheid. De snelheid van een website is één van de factoren in het algoritme van Google. Je kunt dus hoger in Google komen door een snelle website!

Er is bij Google echter geen maatstaf. Zo is bevestigd.

“Basically, we are categorizing pages more or less as ‘really good’ and ‘pretty bad,’ so there’s not really a threshold in between,”

Martin Splitt. Bron: Search Engine Land

De snelheid van een website is niet goed vast te stellen. Het wisselt enorm. Tussen bijvoorbeeld het apparaat wat wordt gebruikt, de internetverbinding, de locatie en hoe druk jouw web-server is.

Ook laden websites niet in één keer. Zo laden deel voor deel. Een website kan al langzaam zichtbaar worden voordat alles is geladen.

Als advies geef ik mee, zorg ervoor dat jouw website tussen de 1 en 2 seconden nodig heeft om te laden. Dat is optimaal. Optimaal voor zowel Google als voor de ervaring van de gebruiker.

Maargoed, hoe krijg je dan een beeld van die laadsnelheid?


Hoe test ik mijn laadsnelheid?

Dus, hoe test je nou jouw snelheid? Is jouw website snel genoeg?

Verscheidene tools helpen jou daarbij. Voorbeelden zijn Pingdom, GTMetrix en Google Insights.

Naast dat deze tools laten zien hoe snel jouw website is geven ze ook tips. Ze geven overzichtelijk weer hoe die laadtijd tot stand komt. En, misschien nog wel belangrijker, hoe je die vervolgens kan verbeteren!

Deze tools laten niet alleen de snelheid van jouw website zien. Je kunt ook de locatie, het apparaat, de browser, etc. instellen. Daardoor kun je een beter beeld vormen. Daarnaast geven ze ook tips. Tips om jouw laadsnelheid te verbeteren.

Het optimaliseren van een website is en blijft echter technisch werk. Voor een specialist dus. Een goede website behoort bij oplevering ‘snel’ te zijn. Je moet echter beseffen dat de snelheid ook vaak te maken heeft met de functionaliteiten op de website. Niet elke website kan extreem snel worden.


#2 De website moet goed werken op mobiel

Sinds 2016 is er een gigantische opmars in mobiel browsen. En die trend blijft zich doorzetten. Meer dan de helft van mijn bezoekers bekijkt mijn website op zijn mobiel!

Een responsive website, ook wel een website die zich aanpast aan alle schermformaten, is dan ook echt een must in 2020.

Mensen die met een mobiel apparaat een niet-mobielvriendelijke website bezoeken zullen over het algemeen:

  • Minder tijd op de website doorbrengen;
  • Minder snel doen wat jij graag wilt (contact opnemen, producten bekijken, iets kopen, etc)
  • Sneller terugkeren naar hun originele zoekopdracht in Google om verder te kijken (naar wel mobiel-vriendelijke websites!).

Bron: Hallaminternet.nl (2019).

Dus: Maak die website mobielvriendelijk!


Ontwerpen vanuit een mobiele gedachte

Zoals je net las. Meer dan de helft van de bezoekers zittten op hun mobiel. Waar zou jij een website voor ontwerpen?

Mobiel, toch?

Toch is dat niet altijd zo. Eigenlijk nooit. Webbouwers en hun klanten ontwerpen altijd voor de desktop / laptop.

De mobiele variant van een website is vaak een compactere weergave van de desktop versie.

Dat moet én kan anders. Althans, zou je denken.

Toch zijn er maar weinig webbureau’s die rekening houden met de mobiele weergave van een website. Ja, hij werkt op mobiel. Maar nee, hij is er niet voor geoptimaliseerd.

Mobile-first design verandert dit.

Bij mobile-first design wordt een website gedesigned en ontwikkeld voor de telefoon. De tablet- en desktopvariant zijn ‘upgrades’ van de mobiele variant. In tegenstelling tot hoe de meeste webdesigners het nu aanpakken.

Of de toekomst hier ligt, ik denk het wel.

Takeaway: Denk na over de mobiele-weergave. Hij is belangrijker dan de desktop/laptop weergave.


De mobiel-vriendelijkheid van jouw website testen

Benieuwd of jouw website momenteel mobielvriendelijk is?

Google heeft het antwoord!

De Mobile-Friendly test van Google.


#3 De website inhoud moet doordacht zijn

Je zult er misschien verbaasd over zijn. Maar…..:

Het webdesign van de website is verreweg van het belangrijkste. De content is veel belangrijker. Veel belangrijker.

Maar, wat is content eigenlijk?

Content is inhoud die beschikbaar wordt gemaakt door een medium. Dat kan een online medium zijn (zoals een website) maar ook een offline medium (zoals een tijdschrift). Content is er in tekst, beeld en geluid of een mix daarvan. Je kunt bij content denken aan video’s, artikelen, infographics, animaties, foto’s en geluidsfragmenten, maar bijvoorbeeld ook aan augmented reality.

Kersvers.frl (2018)

Oké, dus. Wat kun je ermee. Ik leg je graag kort & bondig uit hoe jij zorgt voor doordachte content op jouw website!


De o-zo belangrijke customer journey

Doordachte content begint bij de customer journey, in het Nederlands de klantreis. Simpelweg het pad wat een klant aflegt voordat die klant wordt.

Er zijn tientallen modellen om die klantreis in kaart te brengen. In alle vormen en maten. Echter komen ze allemaal op hetzelfde idee neer.

Een klant wordt niet zomaar een klant. Die legt een bepaald traject af alvorens die klant wordt. Daarbij moet die soms geholpen worden. Er komen verschillende obstakels bij kijken en in elke fase is er behoefte aan andere content.

Een slimme ondernemer speelt hier op in door de ‘reis’ die een klant aflegt vast te leggen. Daardoor weet je precies hoe je een potentiële klant zijn obstakels kunt wegnemen.

Chiel Oude Breuil, WebOB

In de quote wordt het al kort toegelicht. Het duidelijk hebben van de klantreis helpt bij het voorspellen van de toekomstige stappen die potentieële klanten gaan nemen. Ken je die? Dan kun je er goed op inspelen. Kassa!

Als je jouw potentiële klanten helpt bij hun keuzes, en jouw kant op stuurt. Dan houd je er meer klanten aan over! Logisch toch?

Oké, maar wat heeft dit dan met content te maken Chiel?

Als je eenmaal de klantreis hebt vastgelegd kun je content gaan schrijven. Content die helpt bij alle stappen. En alle mogelijke obstakels. Van belang is om content te hebben voor elke fase waar een potentiële klant in kan zitten.

Hierdoor blijven ze bij jou, gaan ze geen informatie zoeken bij een concurrent en zullen ze uiteindelijk een tevreden klant worden!


#4 De website moet de bezoeker direct duidelijk maken wat die op de website kan vinden en waar die dat kan vinden

Op het moment dat een bezoeker op jouw website komt moet direct duidelijk zijn of jij en jouw website het antwoord op zijn zoekvraag is.

Ben jij hetgeen waar de zoeker naar op zoek was?

Dit doe je door kort en bondig te zijn. Geen drukke elementen te gebruiken en door de bezoeker een bevestiging te geven.

Hoe je dat doet?

Bijvoorbeeld door direct in de eerste zin terug te komen op de zoekterm die de bezoeker hoogstwaarschijnlijk heeft gebruikt. Dat zou ik in dit artikel kunnen doen door te beginnen met:

Jij wilt weten waar een website aan moet voldoen? In dit artikel beantwoord ik dat haarfijn. Dan blijft iemand. Want dat was immers precies wat de bezoeker nodig heeft.

Ook weet ik dat een deel van de bezoekers een kort en bondig antwoord willen, terwijl anderen heel diep op het onderwerp in willen gaan. Oftewel, de intentie tusen bezoekers verschilt.

Daarom heb ik extreem veel links naar verdere verdieping in dit artikel opgenomen. Maar is het artikel bondig. Althans niet zo gedetailleerd als mogelijk was geweest.

Ook geef ik een korte samenvatting. Voor mensen die het nóg bondiger willen.

En dan komen we aan bij het tweede punt. De structuur van de website.

Kan iemand binnen enkele klikken vinden waar hij of zij naar op zoek was. En is het pad wat iemand aflegt om bij de benodigde informatie te komen logisch en zo kort mogelijk?

Zorg voor een duidelijk menu. Maak duidelijke hoofdcategorieën en breng verdieping aan door extra pagina’s onder de hoofdcategorieën te plaatsen.

Mocht je een complexe site hebben, dan kun je zelfs de hoofdcategorieën opdelen in subcategorieën. De regel is: binnen 3 klikken moet je overal zijn!

Maak het echter niet te ingewikkeld. Houd het simpel en eenvoudig. Zo simpel en eenvoudig als mogelijk.

Take away: Wees direct duidelijk voor de bezoeker. Laat hem weten wat die kan verwachten. Zoekt de bezoeker meer? Zorg dan dat hij dit snel kan vinden. Op een logische en zo eenvoudig mogelijke manier.


#5 De website moet een weerspiegeling van het bedrijf zijn

Ik zie het nog heel vaak. Websites zonder enig gevoel. Websites die geen identiteit hebben en geen enkele indruk achterlaten. Zonde!

Ja, ze zijn jong & dynamisch. Dat is 20x benoemd.

Of ze zijn:

  • Flexibel;
  • Klantgericht;
  • Unieke werkwijzen;

Maar, wat houdt dat überhaupt in én claimt niet elk bedrijf dat?

Zorg ervoor dat jouw website een weerspiegeling is van jouw bedrijf.

Schrijf teksten zoals je ook zou spreken met jouw klanten. Ga niet opeens extreem formeel doen terwijl je dat in de praktijk niet bent.

Sta stil bij jouw bedrijf.

Wat zijn jullie échte unique selling points. Wat voor bedrijf zijn jullie. Weerspiegelt de website dat?

Enkel dan trek je de klanten aan die je wilt.


#6 De website moet de bezoeker aan de hand nemen en de weg wijzen

Pak jouw bezoeker aan de hand, leid hem of haar door jouw website en vertel ze waar ze vervolgens mee verder kunnen.

Zie jouw website als een kaart. Mensen nemen een bepaalde route om op hun eindbestemming te komen. Daarvoor gebruiken ze de borden. Die langs de weg staan. Anders komen ze niet op de goede eindbestemming.

Dat is hoe jouw website werkt. Vertel de bezoeker waar die heen moet of wat die moet doen.

Dit kun je doen door middel van een zogenoemde call to action (oproep tot actie). Eigenlijk het bord om mensen in de juiste richting te wijzen.

Geef bijvoorbeeld onder aan jouw blogpost suggesties voor andere blogs, laat ze een kennismakingsgesprek inplannen onderaan jouw diensten-pagina of laat ze een brochure downloaden onderaan jouw portfolio-pagina.

Ik schreef een stappenplan voor een effectieve call-to-action, die vind je hier. Extreem handig!


Wil jij nou een website laten maken die voldoet aan alle bovenstaande kenmerken? Of weet je nog niet zeker of een website nodig is?

Als je er een wilt laten maken. Zoek dan niet verder, ik heb ervaring in het bouwen van strategische websites die zorgen voor meer én leukere klanten. Plan snel een kennismakingsgesprek, dan hebben we het er over!

Ik werk voor klanten door heel Nederland!

Chiel Oude Breuil

Chiel Oude Breuil

Chiel helpt ZZP'ers & het MKB. Dit doet hij door strategie & website samen te brengen. Voldoende omzet en geen kopzorgen om ***klanten. Nee. Maandelijks nieuwe en leuke klanten, op de autopilot. Daar zorgt Chiel voor.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *