Hoger in Google, hoe werkt dat?

Ik wil ook hoog in Google, kun je dat ff regelen, Chiel?

Als ik die zoekterm vaak in mijn teksten verwerk word ik daar op gevonden, toch?

Zomaar twee vragen die ik vaker van klanten krijg. Het is niet duidelijk bij veel ondernemers hoe Google werkt. Gelukkig weten ze wel dát het werkt.

Maar, hoe kom je nou bovenaan in Google en wat heeft dat nou precies met een website te maken? Het vakgebied wat zich daar mee bezig houdt heet SEO (Search Engine Optimization), in het Nederlands zoekmachine optimalisatie.

Hoe werkt Google?

Google maakt gebruik van een, zoals dat wordt genoemd met een moeilijk woord, algoritme. Op basis van extreem veel factoren wordt de uiteindelijke ranking bepaald. De ene factor weegt zwaarder dan de andere, maar de verhoudingen daarin zijn niet precies bekend.

De factoren die Google gebruikt zijn niet vrijgegeven en dus ook niet volledig bekend. Uiteraard zijn er wel mensen op onderzoek uitgegaan en die hebben zoveel mogelijk factoren proberen te achterhalen. Daarnaast heeft Google zelf ook richtlijnen opgesteld om jouw website te optimaliseren voor Google.

De SEO-experts hebben als het ware drie categorieën gedefinieerd waarin de factoren onder te verdelen zijn, te weten: techniek, content en autoriteit.

1. Techniek

De eerste categorie waar we het over gaan hebben is techniek. Deze categorie is vaak voor de ondernemer het lastigst te begrijpen of verbeteren. De hulp van een professional is hiervoor vaak gewenst.

Techniek van een website vormt als het ware het fundament van een goede SEO-geoptimaliseerde website. Zonder goed fundament geen resultaat. De factoren in deze categorie zijn volledig afhankelijk van de webbouwer. Omdat het te maken heeft met factoren op de eigen website noemt men dit ook wel on-page of on-site factoren.

Zoals je je wel kunt voorstellen is techniek erg belangrijk. Google moet immers wel jouw website kunnen ‘lezen’, of zoals dat in Google termen wordt genoemd: indexeren. Daarnaast moet een bezoeker goed gebruik kunnen maken van een website. Dat betekent: snel laden en goed leesbaar zijn op elk apparaat.

Om deze categorie iets te verduidelijken heb ik hieronder enkele factoren aangehaald die onder deze pijler vallen en van invloed zijn op jouw Google posities!

Responsive webdesign

Een responsive website is een website die zich automatisch aanpast aan het schermformaat van de bezoeker. Dit betekent dat de website goed te lezen is op zowel een desktop als een mobiel zonder dat hiervoor een andere website geladen hoeft te worden. Tegenwoordig zie je vaak dat de nieuwere websites zo worden gebouwd, let hier echter wel mee op dat dit ook bij jou het geval is!

Lage laadtijden

Een website die langzaam laadt werkt niet bevorderlijk! Zelf heeft John Mueler van Google aangegeven dat een website binnen 2-3 seconden moet laden, maar liever zelfs daaronder.

Verder zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar laadtijden en bouncerates (het % bezoekers wat jouw pagina verlaat zonder een andere pagina te bekijken). Pingdom, een gerenommeerd bedrijf wat zich bezighoudt met website performance en laadtijden, heeft ook onderzoek gedaan. Daaruit kwamen onderstaande resultaten.

Bron: Pingdom – Does Page Load Time Really Affect Bounce Rate?

Zoals je kunt zien is het dus wel degelijk zo dat hoe sneller jouw website is, hoe meer bezoekers daadwerkelijk blijven navigeren. Vanaf 4 seconden is de bounce rate dusdanig hoog. Hieruit blijkt dus ook dat jouw laadtijd tussen de 2-3 seconden moet liggen maar idealiter nog lager!

Andere belangrijke factoren

Andere factoren welke belangrijk zijn en onder de techniek pijler vallen zijn onder andere:

  • Een sitemap;
  • Een robots.txt bestand;
  • Een HTTPS verbinding;
  • Een 404-pagina;
  • Nette URLs;
  • Internal links;
  • Een goede sitestructuur;
  • Goed geschreven code die eenvoudig te lezen is voor Google;
  • Structured data.

Wanneer jij een website laat ontwikkelen is het belangrijk dat jij met jouw webbouwer overlegt of de website wordt geoptimaliseerd voor Google en wat hij daar precies onder verstaat.

2. Content

De tweede pijler waar ik op in ga is content. Content is alles qua tekst, beeld en geluid wat terug te vinden is op de website en daarbuiten.

Naar mijn mening speelt de ondernemer, zoals jij, zelf hierin de grootste rol. Kortweg komt deze categorie neer op het bieden van de juiste content op het juiste moment aan de juiste bezoeker. Sinds de recentere updates aan het algoritme van Google wordt content steeds belangrijker. Zelfs zo belangrijk dat merendeel van de SEO-experts beweert: Content is king.

Bied relevante, waardevolle en leesbare content

SEO-experts wijzen op content en het belang ervan. Dit wordt dan ook massaal opgepakt door bedrijven. Iedereen moet tegenwoordig zakelijk bloggen, actief zijn op LinkedIn, Facebook, Instagram en Pinterest.

Het lijkt alsof meer content gelijk staat aan hoger in Google en meer klanten. Dat is echter niet zo. Kwaliteit moet voor kwantiteit gaan! Dus; als je geen tijd of energie hebt voor het publiceren van content op alle verschillende kanalen, doe dit dan niet. Kies voor een specifiek kanaal.

Zorg ervoor dat:

  • Je content relevant is. Zeg alleen die dingen die de bezoeker interesseren op dat moment!
  • Je content is eigen. Jij staat voor wie je bent en durft uit te komen voor jouw eigen mening! Het is altijd vanuit dezelfde toon geschreven; je bent herkenbaar!
  • Je content is goed leesbaar. Kun je dat zelf niet? Investeer dan zeker in iemand die jouw teksten omtvovert tot goed leesbare stukken content!
  • Je contentvorm past bij de plek waar je het biedt. Ofwel; je zorgt ervoor dat je het verhaal zo aanpast dat het past op de plek waar je het vertelt. Op social media willen mensen in enkele zinnen of met bijvoorbeeld video zien wat je bedoelt. Op een blog verwachten mensen een uitgebreid en gedetailleerd verhaal.
  • Je content gaat rond als een lopend vuurtje doordat het gedeeld wordt via al jouw kanalen in verschillende vormen.

Verschillende content vormen

Zoals hierboven al aangegeven moet je jouw verhaal kunnen brengen in verschillende omstandigheden. De ene bezoeker wilt een gedetailleerd verhaal terwijl de andere het het liefst in 4 steekwoorden aanhoort. Produceer content in verschillende vormen voor verschillende plekken maar met hetzelfde verhaal!

Pak bijvoorbeeld jouw ellendig lange blog en maak deze ook beschikbaar in een video van 10 minuten die het geheel samenvat en publiceer die via social media kanalen. Stel jouw artikel ook beschikbaar in gesproken tekst via kanalen als Soundcloud of maak jouw verhaal duidelijk door het te visualiseren in een infographic. Zo bereik je iedereen met jouw verhaal.

Koppen, meta titel en beschrijving

Om er voor te zorgen dat Google jouw content goed kan lezen is, zoals eerder genoemd, de techniek van de website erg belangrijk. Daarnaast kun je Google echter ook nog helpen door een pagina of artikel te voorzien van een zogenoemde meta titel en beschrijving. Deze zijn zichtbaar in de zoekresultaten en gebruikt Google om de pagina beter te begrijpen.

De metatitel, metabeschrijving en URL van de website zijn zichtbaar in de zogenoemde listings.

Deze meta titel en beschrijving kun je vaak eenvoudig instellen vanuit jouw website CMS. In WordPress kun je dit doen door bijvoorbeeld de plugin Yoast te installeren.

Naast de leesbaarheid voor Google is het ook belangrijk dat de tekst überhaupt goed leesbaar is voor de bezoeker. Dit doe je door de pagina of het artikel te voorzien van veel tussenkoppen en lijstjes. Daarnaast moet je ook zorgen voor leesbare tekst met weinig jargon en ondersteuning met afbeeldingen. Om de aandacht vast te houden is het ook slim om bewegende elementen toe te voegen in de vorm van bijvoorbeeld GIF-afbeeldingen, zoals hieronder ;).

3. Autoriteit

De laatste pijler is autoriteit. Toen Google begon met haar zoekmachine werden websites ingedeeld op basis van autoriteit. Dit werd bepaald door te kijken naar het aantal verwijzende websites. Dit betekende dat wanneer jij een website had waar 10 andere websites naar verwezen jij simpelweg boven een website kwam met minder verwijzende websites.

Waar dit vroeger de enige factor was zijn er nu zoals je weet veel meer factoren. Dit betekent echter niet dat het aantal links niet meer meedraait in het algoritme.

Linkbuilding

Het verkrijgen van nieuwe links die verwijzen naar jouw website is nogsteeds een vakgebied en een methode die werkt om hoger in Google te komen. Het vakgebied is, helaas, nog steeds heel groot en er wordt op grote schaal als het ware gemanipuleerd met links om hoger te scoren in Google.

Door de tijd heen zijn er echter wel veel dingen veranderd. Zo geldt inmiddels ook bij linkbuilding dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Meer links betekent niet meer per se een hogere ranking. Google kijkt tegenwoordig ook naar de kwaliteit van de links.

Waar moet je rekening mee houden als je gaat linkbuilden:

  • Zorg voor relevante links. Links naar jouw website moeten van websites komen waar het ook logisch zou zijn om te linken naar jouw website. Een link van een website van een dierenspeciaalzaak uit Amsterdam naar mijn website zou bijvoorbeeld niet veel impact hebben.
  • Zorg voor links van autoritaire websites. De autoriteit van een website kun je vinden middels tools van partijen als bijvoorbeeld Moz, Majestic en Ahrefs.
  • Zorg voor een variëteit in de ankerteksten. Een ankertekst is daarbij als het ware tekst waar je op klikt van een link. Als voorbeeld hier een ankertekst.

Link earning

Een andere manier om links te verkrijgen is link earning. Dit komt simpelweg neer op het produceren van kwalitatieve content en het stimuleren van het linken naar die content. Hierdoor heb je een continue stroom aan links en is er sprake van een natuurlijk linkprofiel. Doordat je zelf niet bezig bent met het verkrijgen van die links zullen de ankerteksten variëren, de links op verschillende momenten worden geplaatst en dat enkel op relevante websites.

Het nadeel van link earning is dat het vaak langer duurt, vaak minder links oplevert en erg kostbaar kan zijn doordat er erg veel tijd in kwalitatieve content moet worden gestoken. Het voordeel is wel dat je een duurzaam fundament opbouwt in plaats van een fundament wat afhankelijk is van links van ‘tricky’ websites.

Conclusie, Hoger in Google

Hoog scoren in Google is niet iets wat binnen enkele dagen te realiseren is. Simpelweg komt het hoog scoren in Google momenteel neer op het hebben van een technisch goede website en content van kwaliteit. Door het publiceren van kwaliteitcontent werk jij aan jouw autoriteit en zul je langzaam aan hoger scoren in Google. Linkbuilden werkt nog steeds maar wordt met de dag gevaarlijker en moeilijker doordat Google haar algoritme evolueert. Linkearning en backlinks van hoge kwaliteit worden steeds belangrijker.

Chiel Oude Breuil

Chiel Oude Breuil

Chiel helpt ZZP'ers & het MKB. Dit doet hij door strategie & website samen te brengen. Voldoende omzet en geen kopzorgen om ***klanten. Nee. Maandelijks nieuwe en leuke klanten, op de autopilot. Daar zorgt Chiel voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *