Betaalbaar digitaliseren voor MKB’ers

Gepubliceerd op 23 mei 2024
Chiel Oude Breuil
Webstrategie

Gepubliceerd op 23 mei, door Chiel Oude Breuil. In categorieën: Webstrategie.

Digitaliseren, het is een term die al jaren de rondte doet. Maar; in ons opzicht, benutten de meeste MKB’ers de mogelijkheden ten aanzien van het digitaliseren van processen nog maar minimaal. Al helemaal via hun website.

Een website biedt voor bijna iedere MKB’er mogelijkheden om verder te digitaliseren. Maar waarom zou je eigenlijk digitaliseren als MKB’er? Is dat niet duur, ingewikkeld en onnodig?

Voordelen van digitaliseren

Digitaliseren kent vele voordelen, welke bijna altijd opwegen tegen de kosten ervan. Het wordt dan ook een investering met een goede ROI!

  • Tijdbesparing
  • Voorkomt (handmatige) fouten
  • Verhoogt klanttevredenheid

Hiermee kun jij als MKB’er een concurrentievoordeel behalen, welke aan de basis kan staan voor verdere groei. Daarbij is het digitaliseren van processen ook noodzakelijk als jij als MKB’er doorgroeit en micro-management steeds lastiger wordt en de efficientie afneemt.

Dalende kosten van digitalisering

Voorheen was het digitaliseren van processen weggelegd voor enkel de allergrootste bedrijven. Dat is verleden tijd! De opkomst van AI (kunstmatige intelligentie), SaaS (Software as a service) en de algehele technologische vooruitgang maakt dat het betaalbaar is geworden, ook voor jou.

Wij maken gebruik van de nieuwste tools en technologieën. Daardoor kunnen wij altijd een passende en betaalbare oplossing vinden voor jouw digitaliserings-wens.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou?

Plan een kennismaking met onze projectmanager Chiel en ontdek volledig vrijblijvend de mogelijkheden.

Inplannen Pijl rechts Meer dan 150 ondernemers gingen jou voor!
  • Altijd vrijblijvend, eerlijk & transparant advies.
  • De focus op een hoge Return on Investment (ROI)
  • Op werkdagen binnen 2 uur reactie

Voorbeelden van digitalisering, direct toepasbaar binnen jouw bedrijf!

Veel ondernemers zoals jij kennen de mogelijkheiden niet volledig. Wij hebben een paar mogelijkheden op een rijtje gezet: om jou als ondernemer te inspireren om ook aan de slag te gaan met digitalisering via jouw website.

Digitale omgeving voor medewerkers en/of klanten

Wil jij nieuws, trainingen, producten of andere inhoud delen met klanten of medewerkers? Kies dan voor een digitale (afgeschermde) omgeving, op het web. Benaderbaar vanaf elke locatie deel jij op die manier informatie met jouw medewerkers of klanten. Concreet kun je denken aan een B2B-bestelportaal, een intranet of een digitale leeromgeving. Volledig op te bouwen en af te stemmen op jouw wensen; welke informatie je ook wil delen.

Over het algemeen resulteert dat in gebruiksgemak voor jouw medewerkers of klanten. Ze kunnen zelf informatie vinden en hoeven daar niemand voor te mailen/bellen; hierdoor kunnen ze sneller schakelen.

Een digitale omgeving is ook de perfecte plek om op een gestructureerde wijze informatie van klanten/medewerkers te verkrijgen middels formulieren. Denk aan ziekmeldingen, verlofaanvragen of bestellingen.

Complexe formulieren

Je ziet ze op bijna iedere website: webformulieren. Een ideale manier om van de bezoeker van jouw website informatie te verkrijgen. Echter: ze worden vaak enkel ingezet voor de contact-pagina en worden bijna altijd enkel per e-mail verzonden naar een algemeen adres. Dat kan beter!

Je kunt formulieren ook perfect inzetten voor het kwalificeren van leads, om ze vervolgens op de juiste plek terecht te laten komen. Je kunt ze mailen naar de juiste accountmanager, of direct laten binnen komen in jouw CRM en koppelen aan de juiste accountmanager.

Hetzelfde geldt voor storing- en serviceformulieren. Bepaal op basis van de invoer de urgentie en wijs direct de juiste actie toe aan een service- of storingsmelding in jouw systeem. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Ook het koppelen van een betaling aan een (bestel)formulier hoort tot de mogelijkheden. Laat klanten snel digitale producten bestellen of een bestellijst invullen (en betalen).

Configurator / Keuzehulp

Ga nog een stap verder, kies niet voor een complex formulier. Maar voor een configurator of keuzehulp. Hierin zijn de vragen afhankelijk van elkaar en zal er op basis van de invoer een uitkomst worden gegenereerd.

Hierbij kun je denken aan een keuzehulp, welke producten toont die geschikt zijn voor de ingegeven situatie van de bezoeker. Hierdoor krijg je minder klantvragen & een hogere conversie.

Ook kun je een calculator ontwikkelen, welke op basis van de invoer een uitvoer genereert in bijvoorbeeld PDF-formaat. Laat gebruikers op die wijze hun e-mailadres achterlaten voor een besparings-berekening of een kostencalculatie voor hun specifieke situatie.

API-koppelingen

Tegenwoordig werkt iedereen digitaal, in tig systemen. Al die systemen zijn voor een specifieke taak ingericht en bezitten vaak (een deel) van de informatie.

Je kunt met API-koppelingen zowel data ophalen als data opsturen naar externe systemen. Zo voorkom je handmatige handelingen; zoals het overtypen van aanvragen of het up-to-date houden van de website.

Recentelijk realiseerden wij bijvoorbeeld deze koppelingen:

  • AFAS-koppeling: alle ingezonden sollicitaties komen direct in AFAS, gekoppeld aan de juiste vacature, binnen.
  • Realworks koppeling: alle makelaarsobjecten (woningen, bedrijfspanden, etc.) worden opgehaald uit Realworks en getoond op de website.
  • Pipedrive koppeling: alle leads komen automatisch, en gekwalificeerd, binnen in Pipedrive.
  • Carerix koppeling: alle vacatures zijn up-to-date op de website en sollicitaties komen direct in Carerix binnen.
  • Google reviews koppeling: automatisch alle reviews vanuit Google op jouw website, real-time.
  • Snelstart koppeling: alle webshop-bestellingen komen automatisch op de juiste grootboekrekening binnen in Snelstart.

Wij kunnen met ieder pakket koppelen waar een API beschikbaar is. Door zogeheten no-code tools als Make.com en Zapier kunnen wij veel koppelingen relatief betaalbaar realiseren. Twijfel je over de mogelijkheden en/of kosten? We lichten er je graag over in.

AI-tools

Het mag natuurlijk niet in dit lijstje ontbreken: AI-tools. Ofwel, tools die gebruik maken van kunstmatige intelligentie. Echter: wij zijn AI als een tool, niet als een doel op zich. AI kan effectief ingezet worden op allerlei vlakken, maar niet losstaand.

Wij kunnen bijvoorbeeld middels AI ingegeven gegevens door een bezoeker structureren en daarmee beter verwerken. De meest gebruikte implementatie op het moment is echter de AI-bot die ingezet kan worden voor een live-chat op de website; om de eerste vragen af te handelen.

Digitaliseren binnen jouw bedrijf

Mis de boot niet en verken de mogelijkheden om binnen jouw bedrijf te digitaliseren middels een strategisch ingestoken website. Daarmee bespaar je tijd en handmatige fouten terwijl je verder bouwt aan een goed fundament voor jouw bedrijf om op verder te groeien.

Geïnspireerd geraakt?

Plan een kennismaking met onze projectmanager Chiel en ontdek volledig vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw situatie!

Inplannen Pijl rechts Meer dan 150 ondernemers gingen jou voor!
  • Altijd vrijblijvend, eerlijk & transparant advies.
  • De focus op een hoge Return on Investment (ROI)
  • Op werkdagen binnen 2 uur reactie

Klaar om jouw online doelen te behalen?

Ja, ik wil doelen behalen Pijl rechts